Direct naar de inhoud

Hulp voor retail- en horecaondernemers om verder te digitaliseren

Ook gemerkt dat digitalisering steeds belangrijker wordt? Zeker afgelopen jaar tijdens de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden hoe belangrijk dit is. De gemeente Den Haag helpt jou graag mee om in digitalisering te investeren! Hiervoor is extra geld beschikbaar gesteld in de vorm van een subsidieregeling. Met deze subsidie betalen we maximaal 50% van de kosten van het oplossen van jouw digitaliseringsvraagstuk, tot een maximumbedrag van €2.500. Op deze pagina lees je de voorwaarden en hoe je de subsidie kunt aanvragen.

Waarom?

Online winkelen en maaltijden bestellen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling in versnelling gebracht. De beperkingen en maatregelen in combinatie met het vele thuiswerken hebben ervoor gezorgd dat de consument sneller online bestelt. Daardoor heb jij als ondernemer een nieuwe uitdaging op het gebied van digitalisering: de groei van e-commerce.

Horeca en retail (incl. persoonlijke dienstverlening) ervaren de grootste en meest directe impact van corona.  Daarbij hebben zij in 2020 het grootste aandeel als het gaat om de groei binnen e-commerce. Online vindbaar zijn en online kunnen verkopen is belangrijker dan ooit om omzet en klantenbinding te behouden of te vergroten. Maar helaas is (het investeren in) digitalisering nog niet voor alle ondernemers een vanzelfsprekendheid. Wij willen je graag ondersteunen om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het digitaliseren van jouw bedrijf. Hiervoor leveren we een financiële bijdrage door middel van een voucher. En betalen we de helft van jouw totale investering (zie de voorwaarden).

Wat zijn de voorwaarden van de subsidie?

Aan de subsidie is een aantal voorwaarden verbonden:

  • De subsidie bedraagt maximaal 50% van de totale kosten van de aangeleverde offerte, exclusief btw.
  • Je dient een offerte in waarin de kosten gespecificeerd zijn. Zie hiervoor de voorbeelden onder ‘Waar kan de subsidie voor gebruikt worden’.
  • De subsidie heeft een minimum van €1.000,- en een maximum van €2.500,- per onderneming en wordt eenmalig verstrekt.
  • De subsidie wordt beschikbaar gesteld voor ondernemers met een winkel of horecabedrijf en voor ondernemers in de persoonlijke dienstverlening met een fysieke winkel of bedrijfsvestiging in Den Haag.
  • De subsidie is niet bedoeld voor interne kosten, personeelskosten, de aanschaf van hardware en niet voor trainingen/cursussen.
  • De subsidie wordt voor aanvang van de activiteiten aangevraagd en de activiteiten moeten binnen 12 weken zijn uitgevoerd nadat je de subsidie hebt ontvangen.
  • Je moet de subsidie terugbetalen als bij controle blijkt dat:
    • de activiteiten niet binnen de gestelde tijd hebben plaatsgevonden;
    • de activiteiten niet met de aanvraag overeenkomen;
    • er sprake is van fraude.

Waar kan de subsidie voor gebruikt worden?

Je kunt de subsidie voor meerdere doeleinden aanvragen. Enkele voorbeelden waarvoor je de voucher aan kunt vragen zijn:

  • Het verbeteren of opzetten van je website, webshop, e-mail marketing of affiliate marketing.
  • Je vindbaarheid en zichtbaarheid verbeteren door SEO, Google Ads of een social media campagne.
  • Strategisch advies rondom online marketing.
  • Het koppelen of verbeteren van je voorraadadministratie en -management.
  • Het kopen van een online CRM-, boekings- of reserveringssysteem.
  • Het starten of verbeteren van online verkoop activiteiten.
  • Het verbeteren van je cyberweerbaarheid.

Let op: de aanschaf van hardware producten, interne kosten, personeelskosten, en trainingen/cursussen zijn uitgesloten

Wat moet je doen?

Via de link hieronder kun je een aanvraag voor subsidie indienen.

In het online aanvraagformulier lever je bedrijfsinformatie en projectgegevens. Daarnaast voeg je aan het aanvraagformulier een KvK-uittreksel en een offerte van een IT-leverancier toe.

Het hele proces van aanvraag tot subsidiebeschikking neemt maximaal dertien weken in beslag.

Criteria waar je aan moet voldoen:

  • Je bedrijf is een niet-beursgenoteerde onderneming in het midden- en kleinbedrijf (mkb) met winstoogmerk, waar ten minste 1 en ten hoogste 49 personen werkzaam zijn (wat blijkt uit een kopie van het handelsregister van de KvK).
  • Je bedrijf heeft een fysieke bedrijfsvestiging voor bezoekende klanten in de sectoren retail (inclusief persoonlijke dienstverlening) of horeca (inclusief hotels en aan horeca gerelateerde ondernemingen).
  • Je bedrijf is voor 1 januari 2021 in de gemeente Den Haag gevestigd (wat blijkt uit een kopie van het handelsregister van de KvK). 

Criteria waar de aanvraag aan moet voldoen:

  • Het moet zijn voor het verbeteren van bestaande producten, diensten of bedrijfsprocessen t.b.v. e-commerce.
  • Het product, de adviesdienst of verbetering draagt bij aan het behouden van omzet, het vergroten van omzet of het besparen van kosten.
  • De aanvraag is voor aanschaf van nieuwe softwareproducten of adviesdiensten, bijvoorbeeld automatisering van bedrijfsprocessen en het verbeteren van de cyberweerbaarheid, met uitzondering van hardware producten.
  • Er mag maximaal 25% van het totaalbedrag worden ingezet voor directe promotie- en marketingactiviteiten. Bijvoorbeeld door middel van een socialmediacampagne.