Direct naar de inhoud

Hulp voor het Haagse mkb om verder te digitaliseren

Ben jij een Haagse ondernemer en wil jij je bedrijf digitaliseren? Grijp dan nu je kans en vraag de Digitaliseringsvoucher van de gemeente Den Haag aan. Met deze subsidie betalen we maximaal 50% van de kosten van het oplossen van jouw digitaliseringsvraagstuk, tot een maximumbedrag van €2.500. Op deze pagina lees je de voorwaarden en hoe je de subsidie kunt aanvragen. Deze subsidieregeling bestaat al sinds november. Maar door de grote vraag is deze uitgebreid en verlengd. Vanaf nu kunnen alle mkb’ers hiervan gebruik maken.

Let op: subsidieplafond is bereikt

Het subsidieplafond is bereikt. Hierdoor is het helaas niet meer mogelijk om een aanvraag voor de Digitaliseringsvoucher in te dienen. Momenteel is er een vergelijkbare digitaliseringssubsidie aan te vragen bij het RVO genaamd Mijn Digitale Zaak. Dit is een samenwerking tussen de Kamer van Koophandel, InRetail en MKB Nederland. Klik hier voor meer informatie over dit initiatief.

Waarom?

Consumenten regelen en bestellen steeds meer online. In de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen. Als ondernemer sta je voor nieuwe uitdagingen op het gebied van digitalisering. De gemeente Den Haag biedt daarom aan mkb’ers (tot 50 werknemers) en zzp’ers de mogelijkheid tot het aanvragen van een digitaliseringsvoucher. Met de voucher worden de kosten die je maakt om jouw bedrijf (verder) te digitaliseren tot 50% vergoed, met een maximum van € 2.500.

Verhoog je zicht- en vindbaarheid

De digitaliseringsvoucher mag je gebruiken voor het verbeteren of opzetten van je website, webshop, het verbeteren van bedrijfssoftware zoals een CRM-systeem of een boekings- of reserveringssysteem. Je kunt denken aan het verhogen van je vindbaarheid door middel van online marketing, SEO, Google Ads of een social media campagne. Het kan ook zijn dat je wel wat strategisch advies of een cursus kunt gebruiken rondom online marketing. Allemaal voorbeelden van digitalisering van jouw bedrijf.

Wat zijn de voorwaarden van de subsidie?

Aan de subsidie is een aantal voorwaarden verbonden:

  • De subsidie bedraagt maximaal 50% van de totale kosten van de aangeleverde offerte, exclusief btw.
  • Je dient een offerte in waarin de kosten gespecificeerd zijn. Zie hiervoor de voorbeelden onder ‘Waar kan de subsidie voor gebruikt worden’.
  • De subsidie heeft een minimum van €1.000,- en een maximum van €2.500,- per onderneming en wordt eenmalig verstrekt.
  • De subsidie is niet bedoeld voor interne kosten, personeelskosten, en niet voor de aanschaf van hardware.
  • De subsidie wordt voor aanvang van de activiteiten aangevraagd en de activiteiten moeten binnen 12 weken zijn uitgevoerd nadat je de subsidie hebt ontvangen.
  • Je moet de subsidie terugbetalen als bij controle blijkt dat:
    • de activiteiten niet binnen de gestelde tijd hebben plaatsgevonden;
    • de activiteiten niet met de aanvraag overeenkomen;
    • er sprake is van fraude.

Waar kan de subsidie voor gebruikt worden?

Je kunt de subsidie voor meerdere doeleinden aanvragen. Enkele voorbeelden waarvoor je de voucher aan kunt vragen zijn:

  • Het verbeteren of opzetten van je website, webshop, e-mail marketing of affiliate marketing.
  • Je vindbaarheid en zichtbaarheid verbeteren door SEO, Google Ads of een social media campagne (maximaal 25% van het totaalbedrag mag gebruikt worden voor promotie- en marketingactiviteiten).
  • Strategisch advies rondom online marketing.
  • Het koppelen of verbeteren van je voorraadadministratie en -management.
  • Het aanschaffen van een online CRM-, boekings- of reserveringssysteem.
  • Het starten of verbeteren van online verkoopactiviteiten.
  • Het verbeteren van je cyberweerbaarheid.
  • Het volgen van trainingen of cursussen op het gebied van digitalisering.

Let op: de aanschaf van hardware producten, interne kosten en personeelskosten zijn uitgesloten.

Wat moet je doen?

Via de link hieronder kun je een aanvraag voor subsidie indienen.

In het online aanvraagformulier lever je bedrijfsinformatie en projectgegevens. Daarnaast voeg je aan het aanvraagformulier een KvK-uittreksel, een offerte van een IT-leverancier toe en een bankafschrift (bedragen mogen worden afgeschermd, het gaat erom dat het IBAN-nummer en de tenaamstelling duidelijk leesbaar zijn).

Het hele proces van aanvraag tot subsidiebeschikking neemt maximaal dertien weken in beslag.

Criteria waar je aan moet voldoen:

  • Je bedrijf is een niet-beursgenoteerde onderneming in het midden- en kleinbedrijf (mkb) met winstoogmerk, waar ten minste 1 en ten hoogste 49 personen werkzaam zijn (wat blijkt uit een kopie van het handelsregister van de KvK).
  • Je bedrijf is in de gemeente Den Haag gevestigd (wat blijkt uit een kopie van het handelsregister van de KvK). 

Deze regeling wordt mede mogelijk gemaakt door cofinanciering vanuit de provincie Zuid-Holland middels de MKB-Deal en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Let op: subsidieplafond is bereikt

Het subsidieplafond is bereikt. Hierdoor is het helaas niet meer mogelijk om een aanvraag voor de Digitaliseringsvoucher in te dienen. Momenteel is er een vergelijkbare digitaliseringssubsidie aan te vragen bij het RVO genaamd Mijn Digitale Zaak. Dit is een samenwerking tussen de Kamer van Koophandel, InRetail en MKB Nederland. Klik hier voor meer informatie over dit initiatief.