Direct naar de inhoud

Ambassadeurs Suriname en India en burgemeester naar 50-jarig jubileum Bharat Kings

Bharat Kings, een unieke winkel in Hindoestaanse en andere religieuze artikelen, bestaat in september vijftig jaar. Eigenaar VJ Lachmansingh wil dit graag vieren met kraampjes en een bezoek van de burgemeester en vroeg hierover advies aan Atalay Celenk van het Ondernemersportaal Den Haag.

Tekst: Anke Derkse / Fotograaf: Machtelt Mostert

De winkel van Lachmansingh is gevestigd aan de Paul Krugerlaan in hartje Transvaal. Vader B.P. Lachmansingh begon in 1972 een bescheiden winkel in religieuze Hindoestaanse artikelen. Zoon VJ kwam twintig jaar later in het bedrijf van zijn vader en breidde vanaf 2000 de zaak uit. Inmiddels beslaat de winkel zo’n vijf panden. Een teken dat er grote behoefte bestaat aan een dergelijke ‘super store’.

“Mijn vader kwam in 1968 vanuit Suriname naar Nederland om te studeren, maar kon de studie helaas na een aantal jaar niet meer betalen. Hij bleef echter niet stilzitten en ging werken in diverse winkels. Daar werd zijn handelsgeest aangewakkerd. In 1972 begon hij, samen met zijn vrouw, zijn eigen winkeltje. Hij verkocht van alles: van godsbeelden tot benodigdheden bij een gebedsdienst, van rituele kleding tot rum uit Suriname, waarmee sommige gelovigen rituele wassingen uitvoeren. Mijn vader had heel veel contacten in Den Haag en daarbuiten en was heel sociaal. Het feit dat Den Haag zo’n grote Hindoestaanse gemeenschap kent, is mede te danken aan hem.”

Advies over vergunningen en burgemeestersbezoek

De huidige eigenaar en zoon van de oprichter heeft de zaak, met vrouw en kinderen, in de loop der jaren gemoderniseerd en uitgebreid. Vader was nog van de kaartenbak; zoon VJ heeft de digitalisering ingezet en de zaak een internationale naam gegeven: Bharat Kings. De artikelen zijn nu ook online te bestellen, waardoor de klantenkring flink is uitgebreid. De familie Lachmansingh is een geboren ondernemersgeslacht, want ook de zus van VJ heeft haar eigen winkel. Niet verwonderlijk dus dat deze florerende zaak al een halve eeuw bestaat. Reden voor een feest!

Lachmansingh weet heel goed dat je dan op hobbels kunt stuiten bij de gemeente. Daarom schakelde hij al vroegtijdig de hulp in van de heer Celenk, bedrijfscontactfunctionaris van het Ondernemersportaal Den Haag. “Ik ken Atalay al heel lang. Hij is een echte bruggenbouwer en spreekt letterlijk en figuurlijk de taal van de multiculturele ondernemers hier in de wijk.”

Lachmansingh heeft Celenk gevraagd wat de mogelijkheden zijn als hij kraampjes wil neerzetten tijdens de feestelijkheden. Die heeft hem vervolgens de weg gewezen naar het juiste loket om de vergunning aan te vragen. Enkele weken nadat de jubilerende ondernemer de aanvraag had ingediend, kwam Celenk bij hem informeren of het gelukt was. De bedrijfscontactfunctionaris adviseert dus niet alleen, hij checkt ook of de gang naar de gemeente goed verloopt. Zo nodig kan hij dan bij zijn collega’s van de gemeente informeren hoe het met een aanvraag staat. “Ik wilde heel graag de burgemeester én de ambassadeurs van Suriname en India uitnodigen voor de viering. Ook daarover heb ik Atalay om advies gevraagd.”

Belang bedrijfscontactfunctionaris

Lachmansingh benadrukt het grote belang van iemand als Atalay Celenk. “Onze winkelstraten in Transvaal en de Schilderswijk hebben elk hun eigen cultuur. De ene straat is wat actiever dan de andere, maar er zijn ook veel wisselingen van ondernemingen. Als gevolg daarvan is het heel moeilijk om ondernemers te organiseren in bijvoorbeeld een winkeliersvereniging. Maar we hebben allemaal te maken met de wet- en regelgeving van de gemeente. Daarom is het heel belangrijk dat we een vast aanspreekpunt hebben in de persoon van Atalay.”

De mobiliteitsplannen die de gemeente de komende jaren wil gaan uitvoeren, hebben vergaande consequenties voor de ondernemers in Transvaal en de Schilderswijk. “Het is heel belangrijk dat wij als ondernemers betrokken worden bij de uitvoering van de plannen. Wat heeft het voor gevolgen voor de bereikbaarheid van onze winkels? Hoe zit het straks met parkeermogelijkheden? Allemaal vragen die wij als winkeliers hebben. Daarom het is heel goed dat Atalay ons ondersteunt in het opzetten van een Ondernemersberaad waarin wij mee kunnen praten over de gemeentelijke plannen. De gemeente Den Haag heeft immers ook belang bij economisch goed florerende buurten. De Paul Krugerlaan is een internationale straat met een multicultureel ‘product’ dat niet alleen Hagenaars aantrekt, maar ook van grote toeristische waarde is. Samen met Atalay kunnen wij goed onze stem laten horen en meedenken met de gemeente, zodat er ook ná de realisatie van de plannen een goed ondernemersklimaat is.”